Tips

Foamroller kopen? Dit zijn de beste foamrollers van 2021

Foamrollers zijn de laatste jaren enorm populair geworden in de fitnesswereld en dat is niet voor niets. Je kunt zo op allerlei verschillende manieren inzetten om je spieren los te maken en blessures te voorkomen of verhelpen. Maar hoe kies je de beste foamroller? In dit artikel leer je meer over de verschillende soorten foamrollers die er op de markt zijn. We vertellen je ook waar foamrollers allemaal voor gebruikt kunnen worden én waar je op moet letten om de beste foamroller te vinden. Het ligt er namelijk maar net aan waar je de foamroller voor wilt gebruiken wat de beste foam roller is voor jou. Om je te inspireren hebben we onze favoriete foamrollers voor je op een rijtje gezet.

Top 10 foamrollers

1. TriggerPoint – Unisex GRID 1.0 Foam Roller – Mint – 13″

TriggerPoint - Unisex GRID 1.0 Foam Roller - Mint - 13

De beste foamroller van dit moment is volgens ons de TriggerPoint GRID 1.0 foam roller. Deze foamroller heeft een medium hardheid en is zowel geschikt voor duursporters als fitness fanaten. Hij is van zeer goede kwaliteit en helpt je om jezelf heel gericht en effectief een triggerpoint massage te geven Het ontwerp is gepatenteerd en geschikt voor het masseren van verschillende spieren.

Zo kun je hem onder andere inzetten om je rug, hamstrings, quadriceps en kuiten te masseren. Het materiaal is hard genoeg voor een stevige massage, maar zacht genoeg om de intensiteit rustig op te bouwen. Dit maakt deze foam roller ook heel geschikt voor beginners. Tot slot heeft hij een doorsnede van 14 cm en is hij 33 cm lang. Je kunt kiezen uit verschillende kleuren.

2. RP® Foam Roller

RP® Foam Roller

Ook de RP Foam Roller is een hele goede keus als je op zoek bent naar de beste foamroller. Naast de foamroller krijg je bij je bestelling ook een massage bal, waardoor je nog meer mogelijkheden hebt om spieren te masseren en blessures te verlichten. De RP foam roller is van stevige kwaliteit en veilig te gebruiken door mensen met een gewicht tot 150 kg. Verder is hij licht van gewicht en wordt hij geleverd met een handige draagtas. Je kunt hem dus ook eenvoudig meenemen als je ergens anders gaat sporten of als je een weekendje weggaat.

De buitenzijde is gemaakt van duurzaam EVA schuim, de binnenkant van verantwoord PVC. De foamroller is 14 cm in doorsnede en 33 cm lang. Tot slot kun je kiezen uit 7 verschillende kleuren.

3. Matchu Sports – Foamroller – Foam roller – Oranje

Matchu Sports - Foamroller - Foam roller - Oranje

De Matchu Sports foamroller is de beste goedkope foam roller. Dit is een relatief harde foamroller, waardoor je intense massages kunt uitvoeren. Hij is dan ook heel geschikt voor atleten en krachtsporters en helpt het strakke weefsel rond de spieren aan te pakken. Je kunt hem zowel voor als na je training gebruiken en het is zelfs mogelijk om hem te gebruiken tijdens je training.

Doordat hij zo stevig is, kun je hem namelijk inzetten voor balansoefeningen. Als je juist een zachtere foamroller zoekt, kun je het beste de blauwe foamroller van Matchu proberen. De oranje en zwarte Matchu foamroller kan gebruikt worden van het masseren van verschillende lichaamsdelen en is gemaakt van EVA. Tot slot is hij 33 cm lang en heeft hij een doorsnede van 14 cm.

4. Aptonia – Elektronische massagerol 900 Vibrating (foam roller)

Aptonia - Elektronische massagerol 900 Vibrating

De Aptonia massagerol 900 is de beste vibrerende foam roller van dit moment. Deze veelzijdige foamroller kan je zowel met- als zonder vibraties gebruiken en zorgt voor een nog diepere massages. Je gebruikt hem net zoals een normale foam roller, alleen zorgen de vibraties in combinatie met je gewicht voor een nog intensere massage. Je kunt de elektrische foam roller instellen op 3 verschillende vibratieniveaus, zodat je zelf de intensiteit kunt bepalen.

Deze foam roller is met name geschikt voor het masseren van grote spiergroepen, zoals je dijen en kuiten. Voor het masseren van je rug wordt hij afgeraden. Al kun je hem daar natuurlijk wel voor gebruiken zonder de vibraties in te schakelen. Tot slot is de Elektrische Decathlon foamroller oplaadbaar via USB.

5. VirtuFit Grid Massage Roller – 62 cm – Zwart

VirtuFit Grid Massage Roller - 62 cm - Zwart

De VirtuFit Massage roller is de beste foamroller als je een lange foamroller zoekt. Deze foamroller heeft namelijk een lengte van 62 cm, waardoor je minder moeite hoeft te doen om de juiste plek te masseren. Dit is onder andere heel prettig als je je rug wilt masseren of wanneer je twee benen tegelijkertijd wilt behandelen. Je kunt hem echter ook gewoon gebruiken om andere spieren en spiergroepen te masseren.

VirtuFit is een Nederlands fitnessmerk dat producten levert van een hoge kwaliteit. Deze foamroller is dan ook gemaakt van hoogwaardige materialen en heeft een goede duurzaamheid. Tot slot is hij gemaakt van redelijk hard foam, waardoor hij ook geschikt is voor de wat intensere massages.

Wat is een foamroller?

Een foamroller is een cilindervormige massagerol waar je met je lichaam overheen kunt ‘rollen’. De buitenzijde is gemaakt van foam dat verschillende hardheden kan hebben. Een foamroller kan ribbels, noppen en andere uitsteeksels hebben, maar hij kan ook glad zijn. De textuur heeft invloed op het soort massage dat je jezelf met de foamroller kunt geven. 

Waarom een foamroller?

Er kunnen verschillende redenen zijn om een foamroller te gebruiken. De voornaamste reden is dat je jezelf er een massage mee kunt geven, maar je kunt een foam roller ook gebruiken als onderdeel van je workout, hulpmiddel bij yoga of om cellulite te verminderen.

Zelfmassage

De belangrijkste reden om een foamroller te gebruiken, is de mogelijkheid om jezelf een massage te geven. Met een foamroller kun je een zogenaamde myofascial massage geven. Fascia is het weefsel dat om de spieren ligt (het spiervlies). Je kunt verschillende pijnklachten ervaren aan deze vliezen; dit wordt myofasciale pijn genoemd. Deze pijn wordt meestal veroorzaakt door kleine verhardingen in de spieren, genaamd triggerpoints. Deze worden ook wel eens knopen genoemd. Deze triggerpoints bemoeilijken de aanvoer van voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen. Dit zorgt niet alleen voor pijnklachten, maar verzwakt de spier ook. 

Met een foamroller kun je jezelf een myofasciale massage geven en de triggerpoints en spieren losmaken. Dit kan helpen bij spierpijn en het zonder pijnklachten voortzetten van je training. Je spieren worden flexibeler en je herstelt sneller na een training. 

Welke spieren kun je masseren met een foamroller?

Je kunt met een foamroller verschillende spieren en spiergroepen masseren. Veel mensen gebruiken een foamroller voor hun rug om rugklachten te verlichten. Je kunt een foamroller ook voor je kuiten, nek, hamstrings, quadriceps en andere spieren gebruiken.

Als onderdeel van je workout

Je kunt een foamroller ook heel goed inzetten als onderdeel van je workout. Een foam roller kan oefeningen uitdagender maken en ervoor zorgen dat je meer moeite moet doen om in balans te blijven. Voor de meeste oefeningen kun je het beste een foamroller gebruiken zonder ribbels, zoals de Nyamba foamroller van Decathlon. In de video hieronder zie je een aantal fitness oefeningen die je met een foam roller kunt doen.

Hulpmiddel bij yoga of pilates

Ook bij yoga en pilates kun je een foamroller gebruiken. De foamroller kan hier dienen voor steun, maar ook om je balans te trainen en oefeningen uitdagender te maken. Ook hier is een xxl foam roller zonder ribbels het handigst, al is het niet voor alle oefeningen een must. De Nyamba foamroller van Decathlon is met een lengte van 90 cm perfect voor pilates. In de video hieronder kun je een pilates les volgen met een foam roller.

Cellulite verminderen

Je kunt een foamroller ook gebruiken om jezelf een anti-cellulite massage te geven. Cellulite ken je misschien als sinaasappelhuid of cellulitis. Het zijn onderhuidse verklevingen die voor vetophopingen en putjes en bultjes kunnen zorgen. De meeste vrouwen hebben het op kun billen en/of bovenbenen, maar het kan over het hele lichaam voorkomen. Bindweefselmassage wordt vaak als techniek genoemd om cellulite te verminderen. Dit is echter best lastig bij jezelf te doen. Doordat een foamroller ook heel diep kan masseren, kan het helpen bij het verminderen van cellulite.

Waar je op moet letten om de beste foamroller te kopen

Om de beste foamroller te vinden, is het goed om op een aantal dingen te letten. Dit zijn bijvoorbeeld de hardheid, lengte, textuur en het materiaal. Hieronder vertellen we je precies welke kenmerken van belang zijn om de beste foam roller te kopen.

Hardheid

In de eerste plaats is het belangrijk om te letten op de hardheid van een foam roller. Om de triggerpoints goed te masseren en de diepere weefsels te bereiken, kun je het beste een harde foamroller gebruiken. Masseren met een harde foam roller is echter ook vaak wat pijnlijker en kan zelfs blauwe plekken veroorzaken. Zeker als je hem meteen met je volle gewicht gebruikt. Als je net begint met foam rollen, kun je dan ook het beste een foamroller kopen die iets zachter is. Als je aan de behandeling gewend bent, kun je eventueel overstappen van een zachte foamroller op een hardere foamroller, zoals de Matchu Sports – Foamroller.

Formaat

Je kunt kiezen uit foamrollers met verschillende lengtes. Een standaard foamroller – zoals de TriggerPoint GRID 1.0 Foamroller – heeft een lengte van 33 cm. Dit is een prima formaat om de meeste spieren en spiergroepen mee te masseren. Ook kun je een standaard foam roller gemakkelijk meenemen door het beperkte formaat. Je kunt echter ook kiezen voor een langere foamroller. De VirtuFit Grid Massage Roller is bijvoorbeeld 62 cm lang. Dit maakt het makkelijker om je rug te masseren of beide benen tegelijk aan te pakken. Deze lengte is uiteraard wat lastiger mee te nemen en op te bergen. Dan zijn er ook nog foamrollers van 90 cm of 100 cm, zoals de Sissel Pilates Foamroller. Deze worden met name gebruikt voor yoga- en pilatesoefeningen. 

Textuur

De buitenlaag van foamrollers heeft vaak een textuur met ribbels of noppen, maar kan ook helemaal glad zijn. Je kunt zowel met een foamroller met- als zonder ribbels een goede triggerpoint massage geven. De ribbels zorgen echter wel voor meer stimulatie en een betere doorbloeding van het weefsel. Voor yoga of pilates is een gladde foam roller juist wel handiger.

Materiaal

Tijdens je zoektocht naar de beste foamroller zul je foamrollers van verschillende materialen tegenkomen. De meest voorkomende materialen zijn PE, EVA en PPE. Foamrollers van PE zijn relatief zacht en daardoor het meest geschikt voor mensen die net beginnen met foamrollen. Het materiaal is echter niet het meest duurzaam en zal sneller slijtage vertonen dan bijvoorbeeld EVA. Een foamroller van EVA-materiaal – zoals de RP® Foam Roller – kan zowel medium hard als hard zijn. Het materiaal is duurzaam, veerkrachtig en gaat lang mee. Foamrollen van EPP – zoals de Sveltus foamroller – zijn hard en zeer stevig. Ze gaan heel lang mee, maar door de hardheid vindt niet iedereen ze prettig. Als je een milieuvriendelijke foamroller wilt, is kurk een hele goede keuze. Een foamroller van kurk – zoals de Tunturi Foamroller kurk – is 100% natuurlijk en biologisch afbreekbaar.

Vibrerend

Je kunt ook kiezen voor een elektrische foamroller – zoals de Aptonia – Elektronische massagerol 900. Een vibrerende foamroller zorgt voor een nog diepere massage. Doordat je met je gewicht op de foamroller leunt, bereiken de vibraties de weefsels nog beter. Een vibrerende foamroller kan ook helpen bij kramp en andere klachten aan bijvoorbeeld je benen.

FAQ

Hoe moet je een foamroller gebruiken?

Je kunt een foamroller op verschillende manieren gebruiken. Als je hem wilt gebruiken voor een triggerpoint massage, bijvoorbeeld voor je kuiten, ga je op een fitnessmat liggen en laat je je kuit op de foamroller rusten. Ondersteun je lichaam met je armen, zodat je kuit stevig tegen de foamroller wordt gedrukt. Ga op zoek naar de knoop of pijnlijke plek in je spier en beweeg de foamroller hier rustig overheen. Doe dit zo’n 30 seconden per spier(groep). In de video hieronder kun je zien hoe je verschillende spieren kunt masseren met een foamroller.

Hoe lang gebruik je een foamroller?

Hoe lang je de foamroller moet gebruiken, ligt aan het doel waarmee je hem gaat gebruiken. Voor een triggerpoint massage is het belangrijk om elke spier zo’n 30 minuten te masseren. 

Gebruik je een foamroller voor of na je training?

Of een foamroller voor of na een training gebruikt moet worden, daar zijn de meningen over verdeeld. De een gebruikt hem het liefst voor de training als warming-up, maar er zijn ook sporters die zweren bij een cooling down met de foamroller. Het is dus vooral een persoonlijke keuze.

Tot slot

Een foamroller kan dus op verschillende manieren gebruikt worden en is een waardevolle toevoeging aan je workoutroutine. Wat de beste foamroller is voor jou hangt er onder andere vanaf waar je hem voor wilt gebruiken en hoe ervaren je bent. Als je een blessure hebt, raden we je aan om met je behandelaar of een fysiotherapeut te overleggen welke oefeningen je het beste kunt doen met een foamroller. Tot slot hopen we dat je na het lezen van dit artikel de beste foamroller hebt gevonden.

Gerelateerde artikelen

Back to top button

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten