De beste apparaten om thuis je benen te trainen in 2022

Je benen trainen met een apparaat kan zowel thuis als in de sportschool en heeft verschillende voordelen. Door geïsoleerd te trainen kun je je spieren een extra prikkel geven én je kunt bepaalde oefeningen beheerster uitvoeren. Maar welke apparaten zijn er eigenlijk waarmee je thuis je benen kunt trainen? In dit artikel vertellen we je welke apparaten er zijn en welke spieren en spiergroepen je met elk apparaat traint. Ook vertellen we je waar je op moet letten bij het kopen van een apparaat om je benen te trainen. Lees snel verder als je alles wilt weten over het trainen van je benen met een fitness apparaat.

Waarom thuis je benen trainen met een apparaat?

Je benen trainen met een apparaat kun je in de sportschool doen, maar er zijn ook allerlei apparaten verkrijgbaar om je benen thuis te trainen. Je hoeft dan de deur niet uit en bent niet afhankelijk van de openingstijden van een sportschool. Ook tijdens een lockdown kun je gewoon lekker doorgaan met je fitnessroutine. Het trainen van je benen heeft verschillende voordelen; zowel voor je gezondheid als je looks. 

Benen trainen met een apparaat vs. losse gewichten

Er is vaak onduidelijkheid en discussie over de voor- en nadelen van het trainen van je benen met een apparaat en het trainen van je beenspieren met losse gewichten en vrije oefeningen. Wat ons betreft hebben beide methoden zo hun voor- en nadelen en is het niet zo dat je voor de één of de ander moet kiezen. Je kunt ze namelijk ook prima combineren en je benen zowel trainen met een apparaat als met vrije oefeningen en gewichten.

Welke beenspieren kun je trainen met een apparaat?

Om je benen thuis te trainen met een apparaat is het handig om eerst een idee te hebben welke beenspieren er zijn en welke functie ze hebben. Hieronder vertellen we je welke beenspieren je goed thuis kunt trainen met een apparaat.

Quadriceps (bovenbenen)

Als je je bovenbenen wilt trainen met een apparaat, train je in veel gevallen de quadriceps. Dit is de spiergroep aan de voorzijde van je bovenbeen. Je gebruikt hem om je knie te strekken en hebt hem bijvoorbeeld nodig om op te staan vanuit een zittende positie. Je quadriceps of bovenbenen kun je trainen met verschillende apparaten, zoals de leg press, smith machine, leg extension en sissy squat machine.

Dijbenen

Je dijbeenspieren zijn eigenlijk onderdeel van je quadriceps, maar je kunt dit deel van je benen trainen met een specifiek apparaat. Om de binnenkant van je benen te trainen, knijp je je benen samen. Om de buitenkant van je dijen en je heupen te trainen, duw je je benen juist uit elkaar. Je kunt voor deze beenspieren een adductor- of abductor machine gebruiken om zwaarder te trainen

Hamstrings

Je hamstrings bestaan uit de spieren aan de achterkant van je bovenbenen en worden ook wel de achterdijbeenspieren genoemd. De spieren spannen aan op het moment dat je je benen buigt en bijvoorbeeld je hak richting je bil beweegt. Een bekende compound oefening waarmee je je hamstrings aanspreekt, is de deadlift. Je kunt je hamstrings ook trainen met een fitnessapparaat als de leg curl machine of een glute ham developer of hyperextensie bank.

Kuiten

Bij het trainen van je benen horen ook je kuiten. Je kuitspieren bevinden zich aan de achterzijde van je onderbenen en je spant ze bijvoorbeeld aan als je je voet strekt of op je tenen gaat staan. Ook als je springt of hardloopt, train je je kuitspieren. Een apparaat waarmee je je kuitspieren goed kunt trainen is de calf raise machine.

Apparaten om thuis je benen te trainen

Om je benen te trainen kun je verschillende apparaten gebruiken. Je kunt kiezen voor apparaten waarop je verschillende oefeningen kunt doen, maar er zijn ook fitnessapparaten waarmee je slechts één spier(groep) kunt trainen.

Leg Press 

De leg press is een apparaat waarmee je verschillende beenspieren traint. Oefeningen op de leg press zijn met name effectief voor het trainen van je quadriceps (de voorkant van je bovenbenen). Deze spieren gebruik je voor het strekken van je knie. Er zijn verschillende variaties van dit fitnessapparaat, maar bij allemaal duw je met je voeten een plateau weg. Je kunt hierbij een zittende houding hebben, maar er zijn ook leg press apparaten waarbij je op je rug ligt en een plaat met gewichten schuin of verticaal omhoog duwt.

Qua beweging lijkt de leg press veel op de squat, alleen zorgt een leg press ervoor dat je beweging meer geïsoleerd wordt. Waar je met een squat ook je core traint, is dit bij de leg press minder het geval. Hierdoor komt alle kracht uit je benen en kan trainen met dit apparaat voor een extra prikkel zorgen.

Leg Extension/Curl 

De leg extension en de leg curl worden vaak gecombineerd in een fitnessapparaat. Bij de leg extension ligt de weerstand op je schenen en duw je je onderbeen vanuit een zittende positie omhoog. Bij deze strekkende beweging span je je quadriceps aan en train je dus je bovenbenen. Het is een geïsoleerde beweging, waardoor je al je energie in het trainen van je bovenbeenspieren kunt steken.

De leg curl is een oefening waarbij de weerstand juist tegen de achterkant van je enkels ligt. Tijdens het trainen beweeg je je been van een rechte positie naar een gebogen positie. Hierbij span je je hamstrings aan, die zich aan de achterkant van je bovenbenen bevinden. 

Met een leg extension machine of leg curl machine kun je het gewicht vaak heel nauwkeurig instellen, waardoor je de oefening steeds zwaarder kunt maken en progressive overload kunt creëren. 

Smith machine

De smith machine is een vrij groot apparaat om onder andere je benen te trainen. Dit apparaat gebruik je met een barbell voor bijvoorbeeld de smith squat. De barbell zit in een geleidesysteem dat ervoor zorgt dat je alleen recht omhoog en naar beneden kunt bewegen. Hierdoor verlies je minder snel je evenwicht en hoef je minder te corrigeren tijdens het squatten. Door je benen te trainen met een smith machine spreek je verschillende spieren aan en train je naast je benen ook je core. 

Naast de smith squat kun je met de smith machine ook weighted calf raises doen. Je houdt de barbell dan op je schouders terwijl je je hakken van de grond tilt en weer rustig laat zakken. Op deze manier kun je je kuiten steeds zwaarder trainen.

Een smith machine bestaat doorgaans uit een rek dat ook onderdeel kan zijn van een groter krachtstation. Je hebt er relatief veel ruimte voor nodig, maar als het onderdeel is van een krachtstation – zoals de Amazor M Master Smith Machine – is het ook meteen een erg veelzijdig fitnessapparaat en kun je het gebruiken om je hele lichaam te trainen en niet alleen je benen.

Adductor-/abductor machine

De adductor machine en abductor machine zijn vaak samengevoegd in één apparaat waarmee je zowel de binnenkant als de buitenkant van de dijbeenspieren kunt trainen. Een adductor machine of abductor machine is een fitnessapparaat waarop je gaat zitten. 

Om de binnenkant van je benen te trainen, plaats je de kussens tegen de binnenkant van je dijbeen. Om de buitenkant van je bovenbenen te trainen, plaats je ze tegen de buitenkant van je dijbeen. Door met je benen druk te zetten tegen de kussens, kun je je benen steeds zwaarder trainen. 

Dit apparaat om je benen te trainen, is doorgaans behoorlijk prijzig, maar werkt ontzettend goed om bepaalde beenspieren te isoleren. Als je een apparaat zoekt om de binnenkant van je benen te trainen, maar niet zoveel geld wilt uitgeven, zijn er ook eenvoudige beentrainers, zoals de Gym Goods Been Trainer.

Hip thrust machine

Een hip thrust machine maakt het makkelijker om de hip thrust uit te voeren. Je kunt de hip thrust namelijk ook doen met een fitness bankje, alleen glij je dat gemakkelijker weg. Met een hip thruster bench wordt het eenvoudiger om de oefening goed uit te voeren en efficiënt te trainen. 

De hip thrust is een oefening waarmee je je hamstrings en je billen traint. Je leunt met je schouderbladen op het bankje, zet je voeten plat op de grond en duwt je billen omhoog. Je knieën maken een hoek van 90 graden. Dit hou je even vast en je laat je weer zakken. 

Je kunt een barbell gebruiken als gewicht, maar in combinatie met een hip thruster bench zijn weerstandsbanden ook erg praktisch. Deze kun je vast maken aan het apparaat, waardoor je precies op de juiste plek weerstand kunt creëren. Met verschillende weerstandsbanden kun je de hip thrust oefening steeds zwaarder maken.

Sissy squat machine

De sissy squat machine is een vrij nieuw apparaat om je benen te trainen. Zoals de naam al doet vermoeden, gebruik je dit apparaat om een squat te doen. Doordat je je benen vastklemt in het apparaat kun je heel gecontroleerd je benen trainen. Het wordt eenvoudiger om je balans te houden en daardoor kun je je volledig focussen op de squat. 

Dit zorgt er wel voor dat de oefening iets minder effect heeft op alle kleine spiertjes die normaal gesproken tijdens een squat aan het werk worden gezet. Echter kan al deze energie nu gestopt worden in de grotere beenspieren die je graag wilt trainen met dit apparaat. Veel krachtsporters gebruiken de sissy squat machine om hun techniek te verbeteren. Door de plaatsing van je voeten is het bijvoorbeeld onmogelijk om te ver voorover te leunen.

Je kunt een sissy squat machine overigens prima combineren met extra gewichten, zoals dumbbells, een kettlebell of barbell, om de oefening zwaarder te maken.

Glute Ham Developer

Ook de glute ham developer is een interessant apparaat om de achterkant van je bovenbenen te trainen. Dit fitness apparaat lijkt wat op de hyperextensie bank alleen lig je hier horizontaal op. Je voeten klem je vast, zodat je niet voorover kan vallen. Vervolgens laat je je bovenlichaam naar beneden zakken en kom je weer omhoog. Bij de opgaande beweging span je je billen en je hamstrings aan. 

Je kunt dit fitness apparaat voor het trainen van je benen ook gebruiken in combinatie met gewichten, bijvoorbeeld in de vorm van een halterschijf of kettlebell.

Calf Raise machine

Een calf raise machine gebruik je om je kuiten te trainen. De calf raise is een oefening waarbij je je gewicht naar je tenen verplaatst en je hakken van de grond tilt. Voor deze beweging moeten je kuitspieren aanspannen, waardoor je ze traint. 

Bij een seated calf raise machine zit je op het apparaat met een rol op je bovenbenen; deze zorgt voor de weerstand. Je voeten staan op een plateau of op speciale steuntjes, zodat je je hielen omlaag kan laten zakken. Dit zorgt voor een stretch in je kuit en als je je hiel vervolgens optilt, wordt je kuitspier aangespannen. 

Deze beenspier apparaten zijn in verschillende varianten verkrijgbaar. Soms is het apparaat voorzien van speciale gewichten, maar er zijn ook seated calf raise machines – zoals de … – waarbij je zelf halterschijven toevoegt om voor extra weerstand te zorgen. Dit is erg praktisch als je sowieso al halterschijven gebruikt en ze dus al in huis hebt.

Waar je op moet letten bij het kopen van apparaten om je benen te trainen

Fitnessapparaten om je benen te trainen zijn vaak niet goedkoop. Voordat je een dergelijke aankoop doet, is het dan ook goed om af te wegen welke beenspier apparaten voor jou het meest interessant zijn. Hieronder geven we je een aantal tips voor de aanschaf van een goed apparaat om je benen te trainen.

Formaat

Misschien heb je een enorme ruimte ter beschikking om je eigen home gym in te richten; dan is dit punt van jou waarschijnlijk niet van toepassing. De kans is echter groter dat je rekening moet houden met de beschikbare ruimte en dan is het verstandig om te letten op het formaat van het fitnessapparaat dat je op het oog hebt. Het is niet zo dat je dan maar voor het kleinste apparaat moet kiezen, maar het is wel goed om vooraf te bedenken welke apparaten voor jou het meest toevoegen.

Veelzijdigheid

Aansluitend op het formaat, is ook de veelzijdigheid van een fitnessapparaat van belang. Zeker als je beperkte ruimte hebt, is het erg praktisch als je een apparaat voor verschillende oefeningen en spiergroepen kunt gebruiken. Een smith machine – zoals de Tunturi SM80 – kun je bijvoorbeeld niet alleen voor squats en calf raises gebruiken, maar ook voor de bench press. Daarnaast kun je kiezen voor een smith machine die geïntegreerd is in een power rack, zodat je de stelling ook voor andere spiergroepen kunt gebruiken.

Belastbaarheid

Niet elk fitnessapparaat om je benen te trainen, kan even zwaar belast worden. Met name de wat goedkopere apparaten zijn vaak beperkt geschikt voor zware gewichten. Het is goed om hierbij zowel rekening te houden met je lichaamsgewicht als het gewicht van je fitnessmaterialen. 

Trainingsgewicht

Ook het trainingsgewicht van een apparaat om je benen te trainen, is iets om rekening mee te houden. Als beginner is een leg press die tot 100 kg gaat bijvoorbeeld prima, maar voor een ervaren krachtsporter is dit al snel te licht. Kijk dus ook goed naar je eigen niveau en stem de apparaten die je koopt hierop af.

Apparaat benen trainen

Veelgestelde vragen over benen trainen met een apparaat

Kun je de binnenkant van je benen trainen met een apparaat?

Dat kan zeker! Het beste apparaat om de binnenkant van je benen te trainen is een adduction machine, zoals de Marbo Hip Abduction/Hip Adduction. Met dit apparaat zijn er kussentjes tegen de binnenkant van je benen geplaatst. Deze creëren weerstand en proberen je benen naar buiten te duwen. Door je benen samen te knijpen, kun je de binnenkant van je benen trainen met dit apparaat.

Welke voordelen heeft het trainen van je benen met een fitness apparaat?

Je beenspieren trainen met een apparaat heeft als voordeel dat je bepaalde spieren gemakkelijker kunt isoleren. Door een spier of spiergroep te isoleren, kun je al je energie stoppen in het belasten van deze spier(groep). Op deze manier kun je een zwaardere prikkel creëren en stimuleer je meer groei.

Kun je je benen trainen met een loopband?

Een loopband is in de basis een cardio apparaat en het is dan ook niet de meest logische keuze voor krachttraining. Dat wil echter niet zeggen dat je je beenspieren niet kunt trainen met dit apparaat. Ook als je hardloopt, train je je beenspieren op een bepaalde manier. Dit zal echter minder snel leiden tot spiergroei. Een loopband is wat ons betreft dan ook een mooie aanvulling en ideaal voor een goede warming-up en cooling-down.

Conclusie over apparaten om je benen te trainen

Er zijn allerlei verschillende apparaten te koop om je benen te trainen. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld de leg press, smith machine, hip thruster machine en de leg extension machine. Elk fitnessapparaat is gericht op het trainen van bepaalde spiergroepen en zorgt voor een gerichte prikkel. Welk beenspier apparaat het meest geschikt is voor jou hangt er maar net vanaf wat je trainingsdoel is én hoeveel ruimte en budget je hebt. We hopen dat je na het lezen van dit artikel een goed idee hebt welke apparaten er zijn om je benen te trainen.

Back to top button

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten