De beste apparaten om thuis je rug te trainen

Je rug trainen is om verschillende redenen belangrijk. Zo ziet een gespierde rug er natuurlijk gewoon mooi uit, maar is de kans op rugklachten ook aanzienlijk kleiner als je rug goed getraind is. Met een apparaat kun je heel gericht bepaalde rugspieren trainen. Rug oefeningen doen kan in de sportschool, maar er zijn ook volop mogelijkheden voor thuis. Zo zijn er verschillende apparaten om je rug te trainen en sterker te maken. In dit artikel vertellen we je welke rug train apparaten er zijn en hoe je de beste keuze maakt voor jouw eigen home gym.

Waarom thuis je rug trainen met een apparaat?

Je rug verbindt verschillende delen van je lichaam met elkaar en daardoor gebruik je je rugspieren bij allerlei handelingen en bewegingen. Je gebruikt je rug dus niet alleen als je bukt, maar ook als je opstaat, draait, loopt, rent, fietst of je uitrekt. Als je dan ook nog aan krachttraining doet of zware gewichten tilt, kan je rug het zwaar te verduren krijgen. Sommige sporters vergeten om ook hun rug te trainen en lopen daardoor meer risico op blessures en rugpijn. Hieronder zetten we op een rijtje waarom het een goed idee is om je rug te trainen, zowel met een apparaat als met losse gewichten.

Gespierde rug

Als je aan fitness of krachttraining doet, omdat je iets aan je uiterlijk wilt veranderen, heb je misschien ook bepaalde doelen voor hoe je rug eruit ziet. Veel mannen in de sportschool willen bijvoorbeeld graag een bredere rug, maar het kan ook zijn dat je graag meer spierdefinitie wilt zien. Er zijn verschillende fitness apparaten die je rug gespierder kunnen maken. Het voordeel van een fitness apparaat ten opzichte van losse gewichten is dat je een spier(groep) kunt isoleren. Bij een deadlift train je bijvoorbeeld ook je rug, maar omdat je ook andere spieren gebruikt, wordt je energie verdeeld. Met een apparaat kun je al je energie en kracht gerichter inzetten om je rug te trainen.

Blessures verhelpen of voorkomen

Ook om blessures te voorkomen of verhelpen, kan het ook van belang zijn om je rug te trainen met een apparaat. Met een fitness apparaat kun je gericht bepaalde spieren aanspreken, zonder dat je andere spieren belast. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook je rug blijven trainen, terwijl andere spieren rust krijgen.

Houding verbeteren

Sterke rugspieren dragen bij aan een goede houding. Als je de neiging hebt om wat krom te lopen, zitten of staan, wordt je rug op een verkeerde manier belast. Dit kan op de lange termijn voor blessures en pijnklachten zorgen.

Welke rugspieren kun je trainen met een apparaat?

Je kunt met rugtraining apparaten verschillende spieren in je rug trainen. Hierdoor is het mogelijk om zowel je bovenrug als onderrug te trainen met een apparaat. De spieren zijn verantwoordelijk voor verschillende bewegingen en vragen elk een iets andere aanpak voor optimale training. Toch kun je met bepaalde apparaten verschillende rugspieren tegelijkertijd trainen. Ook zijn er apparaten voor het trainen van verschillende rugspieren doordat je er meerdere rugoefeningen mee kunt doen. Hieronder hebben we de verschillende grote rugspieren op een rijtje gezet.

Monnikskapspier (Trapezius)

De monnikskapspier is de ruitvormige spier bovenaan je rug, tussen je schouders. De naar monnikskapspier heeft hij te danken aan de vorm die een beetje lijkt op de kap van een monnik. Je gebruikt deze spier als je je schouders naar elkaar toe trekt of als je je schouders optrekt.

Brede rugspier (Latissimus Dorsi)

De brede rugspier of grote rugspier beslaat een groot gedeelte van je rug. Hij loopt van je okselplooi, over je ribben, naar het midden van je rug. Je gebruikt deze rugspier ook wanneer je je schouders naar elkaar toe trekt of optrekt. Daarnaast span je hem aan als je je hoofd achterover kantelt.

Rugstrekspier (Erector Spinae)

De naam van de rugstrekspier verklapt al wat hij doet; namelijk je rug strekken. Deze spieren lopen vlak langs je ruggengraat en spannen zich aan als je je rug strekt of hol maakt. Het versterken van deze spieren kan lage rugklachten verminderen.

Rhomboideus

De Rhomboideus is niet echt een opvallende spier en de meeste mensen trainen deze spier ook niet om fysieke redenen. Bij verkeerde belasting kan deze spier echter wel overbelast of geïrriteerd raken en voor pijnklachten zorgen.

Apparaten om thuis je rug te trainen

Als je thuis je rug met fitness apparaten wilt trainen, heb je keuze uit allerlei verschillende fitness apparaten. Hier zitten apparaten tussen die één of twee spieren isoleren, maar er zijn ook volop mogelijkheden voor apparaten waarmee je je hele lichaam kunt trainen. Hieronder hebben we de beste rug fitness apparaten voor je op een rijtje gezet.

Lat pulley

Een lat pulley is een kortere naam voor de lateral- of lat pulldown machine. Met een lat pulley train je door een bar of andere greep naar beneden te trekken. Waar bij losse gewichten het gewicht door de zwaartekracht altijd van onder komt, komt de weerstand nu juist van boven. 

Bekende rug oefeningen op dit apparaat zijn onder andere de lat pulldown, waarbij je een bar richting je borst trekt. Deze oefening is met name geschikt voor het trainen van je bovenrug. Je kunt echter ook andere spiergroepen aanspreken met de lat pulldown machine. Het rug oefeningen apparaat vind je in vrijwel alle sportscholen, maar is er ook in verschillende prijscategorieen voor thuis. Je kunt een geavanceerde lat pulley – zoals de Gorilla Sports Lat Pulley Machine – kopen. Dan kun je met een hoog gewicht trainen. Maar als je een kleiner budget en/of niet veel ruimte hebt, kun je ook voor een eenvoudig kabelsysteem kiezen, zoals de Zoluko Home Fitness Kabelsysteem.

Hyperextensie bank

De hyperextensie bank – ook wel roman chair genoemd – is een fitness apparaat waarmee je je rug en buikspieren kunt trainen. Je kunt dit doen met je eigen lichaamsgewicht, maar je kunt de rug oefeningen ook zwaarder maken met losse gewichten, zoals halterschijven of kettlebells. Je kunt vooral je onderrug goed trainen met dit apparaat. Dit doe je door voorover op de hyperextensie bank te gaan staan met je bovenbenen tegen de kussens. Zorg ervoor dat deze niet te laat zitten, maar dat je wel voldoende ruimte hebt om helemaal voorover te buigen.

Door je bovenlichaam voorover te laten zakken en vervolgens je rug weer te rechten, train je de grote rugspier – ook wel rugstrekspier. Je vindt dit fitness apparaat voor je rug in de meeste sportscholen, maar ook voor thuis zijn er verschillende modellen verkrijgbaar. De prijzen variëren van 70 á 80 euro voor een eenvoudig model – zoals de Gyronetics Hyperextensie Bank – tot 400 á 500 euro voor een professionelere hyperextensie bank – zoals de Body-Solid 45° Back Hyperextension – die geschikt is voor een hoger gewicht.

Seated row machine

Ook op de seated row machine kun je heel goed rug oefeningen doen. Dit apparaat vind je vaak in sportscholen en is wat minder bekend voor thuis. Toch kun je je rug ook thuis goed trainen met dit apparaat. De weerstand komt bij dit fitness apparaat van de voorkant en je trekt de bar of greep naar jezelf toe. Tijdens deze beweging span je de brede rugspier aan. Rug oefeningen op dit apparaat dragen dan ook bij aan het verkrijgen van de gewilde V-vormige rug. 

€599,00
Op voorraad
2 new from €599,00
as of mei 22, 2022 2:51 am
Amazon.nl
€1.595,00
Op voorraad
Fitnesskoerier.nl
€1.595,00
Niet op voorraad
Www.fitnessapparaat.nl

T-bar row machine

Een T-bar row machine is een rugtraining apparaat waarbij je gebruik maakt van een lange barbell met aan een kant gewicht. De andere kant zit vast aan de grond of aan een apparaat of vloerplaat. Vaak is de barbell voorzien van handgrepen, waardoor er een T-vorm ontstaat. Om de oefening uit te voeren zet je aan beide kanten van de barbell een voet. Vervolgens ga je met licht gebogen knieën voorover staan terwijl je je rug in een rechte lijn houdt. Vervolgens pak je de handvatten beet en trek je de barbell naar je toe. Met dit rugtraining apparaat train je onder andere je brede rugspier (latissimus dorsi) en de monnikskapspier. Daarnaast train je ook je biceps, schouders en triceps.

Krachtstation / home gym

Een krachtstation is een soort home gym waarin verschillende fitness apparaten verwerkt zijn. Je kunt er je hele lichaam mee trainen en dus ook je rug. Vaak is er een pull up bar aanwezig en in veel gevallen ook een lat pulley of kabelsysteem. Daarbij zijn er ook krachtstation waarin een seated row machine is verwerkt en bijvoorbeeld een squat rack. Er zijn allerlei variaties mogelijk, maar een krachtstation of home gym heeft vrijwel altijd opties voor het trainen van je rug. Het is een ideaal apparaat als je thuis je hele lichaam – inclusief rug – wilt trainen, maar niet genoeg ruimte hebt ook voor elke spiergroep een apart apparaat neer te zetten.

Roeimachine

Een roeimachine is in eerste instantie een cardio apparaat, maar op een hogere weerstand kun je hem ook gebruiken voor krachttraining. Je krijgt dan een beetje hetzelfde effect als met de seated row machine. Je trekt de greep naar je toe en daardoor train je je brede rugspier. Roeien op een roeimachine is daarbij ook erg goed voor je conditie en uithoudingsvermogen. Ook is het een fijne manier om je lichaam op te warmen voordat je begint met krachttraining. Als je je rug gaat trainen met een fitness apparaat is het namelijk belangrijk om altijd eerst een goede warming-up te doen. Door met opgewarmde spieren te beginnen, voorkom je namelijk blessures. Een ander mogelijk voordeel van een roeimachine is dat het een geschikt apparaat is om wat extra calorieën te verbranden. 

Waar je op moet letten bij het kopen van een apparaat om je rug te trainen

Als je het beste apparaat zoekt om je rug te trainen, is het goed om op een aantal dingen te letten. Zo kunnen de afmetingen van belangrijk zijn, maar bijvoorbeeld ook de maximale draagkracht van het rug train apparaat. Hieronder vertellen we je hier iets meer over.

Afmetingen

De afmetingen van het apparaat om je rug te trainen, zijn met name van belang voor het indelen van je sportruimte. Fitnessapparaten kunnen best veel ruimte in beslag nemen en niet iedereen heeft een grote ruimte om in te richten als home gym. Als je beperkt ruimte hebt, zul je keuzes moeten maken. Als je je rugspieren wilt trainen met een apparaat zul je een ander apparaat wellicht moeten schrappen. Gelukkig zijn er ook relatief compacte apparaten om je rug te trainen.

Multifunctioneel

Een andere optie om ruimte te besparen, is het kiezen voor een multifunctioneel fitnessapparaat, zoals een krachtstation. De Dione Krachtstation Homegym HG5 combineert bijvoorbeeld verschillende fitness apparaten in één constructie, waardoor je minder ruimte kwijt bent. En hoewel een krachtstation een grote investering is, is het uiteindelijk vaak toch goedkoper dan wanneer je voor elke spiergroep een apart fitness apparaat aanschaft. 

Ook lat pulleys kun je vaak op veel verschillende manieren en voor meerdere spiergroepen gebruiken. Sowieso kun je al verschillende grepen gebruiken om de plaatsing van en afstand tussen je handen te veranderen. Ook kun je variëren tussen zitten en staan en kan de … bijvoorbeeld met een kabel onderaan het apparaat of een kabel bovenaan het apparaat gebruikt worden.

Voor elke sportruimte thuis is het handig om de ruimte efficiënt in te delen. Door goed na te denken welke oefeningen je belangrijk vindt en welke spiergroepen je zeker aandacht wilt geven, kun je investeringen in de juiste apparaten. 

Maximale draagkracht

Hou bij het kopen van een fitness apparaat altijd rekening met de maximale draagkracht. Ook een fitness apparaat voor het trainen van je rug kan een maximum gewicht aan. Het is belangrijk om hierbij niet alleen rekening te houden met je eigen gewicht, maar ook met eventuele extra gewichten die je wilt gebruiken tijdens het trainen. Op een hyperextensie bank kun je je rug bijvoorbeeld zwaarder trainen door een gewicht vast te houden. Dit tel je dan bovenop je eigen gewicht. 

Trainingsgewicht

Tot slot is het slim om te kijken hoe zwaar het gewicht is waarmee je op het fitness apparaat kunt trainen en op welke manier er gewicht wordt toegevoegd. Bij een lat pulley wordt bijvoorbeeld vaak een weight stack gebruikt; dit zijn gewichtsblokken in het apparaat. Vaak kun je een pinnetje verplaatsen om het gewicht te verhogen. Er zijn echter ook rug fitness apparaten – zoals de Body-Solid 45° Back Hyperextension – waarbij je zelf nog halterschijven toe moet voegen. Dit wordt ook wel plate loaded genoemd. Het voordeel is dat je de halterschijven voor verschillende apparaten en ook in combinatie met een barbell kunt gebruiken. 

Apparaten rug trainen

Veelgestelde vragen over je rug trainen met een apparaat

Welke rugspieren kun je trainen met een apparaat?

Er zijn allerlei verschillende apparaten, waardoor je in principe elke rugspier met een apparaat kunt trainen. Met een lat pulley train je bijvoorbeelde je brede rugspier en monnikskapspier en met een hyperextensie bank de rugstrekspier. Bij veel oefeningen gebruik je echter verschillende rugspieren tegelijkertijd.

Welk fitness apparaat is geschikt bij rugklachten? 

Dat ligt er helemaal aan waar je pijn hebt en wat de oorzaak is van je rugklachten. Je kunt dan ook het beste met je behandelaar, zoals een fysiotherapeut, overleggen hoe je je rug het beste kunt trainen en welk apparaat daarvoor geschikt is. Als je een zwakke rug hebt of klachten hebt door een verkeerde houding is het in veel gevallen een goed idee om versterkende oefeningen te doen voor je rug. Een hyperextensiebank – zoals de Tunturi CT40 Rugtrainer – is dan een hele goede keuze. Je kunt hierop oefeningen doen met je eigen lichaamsgewicht, waardoor je je rug minder snel overbelast. Als je apparaten voor het trainen van je rug gebruikt met gewichten, is het verstandig om de weerstand laag te zetten. Als je te zwaar traint, kun je je spieren juist overbelasten en blesseren.

Conclusie over apparaten om je rug te trainen

Rug oefeningen doen op fitness apparaten kan ervoor zorgen dat je rug sterker wordt en dat je minder snel blessures oploopt. Hierdoor kun je harder trainen en maak je waarschijnlijk ook sneller en meer progressie. Als je je rug wilt trainen op een apparaat heb je keuze uit verschillende fitness apparaten die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Daarbij is het ook belangrijk om rekening te houden met de ruimte die je hebt en het formaat van het apparaat. Als je verschillende rugspieren wilt trainen, maar niet veel ruimte en/of budget hebt, kun je vaak het beste voor veelzijdige fitness apparaten kiezen waarop je verschillende oefeningen kunt doen. We hopen dat je na het lezen van dit artikel een geschikt rugtraining apparaat hebt gevonden om thuis je rug sterker te maken.

Back to top button

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten